Hati gajah sama dilapah,hati kuman sama dicecah

Hati gajah sama dilapah, hati kuman sama dicecah


By Editor - 12/08/2019

Oleh ZIHAN ZARI

SHAH ALAM - WALAUPUN berbeza kaum, etnik, pemikiran dan pertututuran warga asing yang bekerja di sini, diberi berkesempatan menikmati dan berkongsi sama kemeriahan Aidiladha.

Menariknya dan uniknya program ini mereka turut di libatkan sebagai sukarelawan berganding bahu sama-sama bergotong royong dan berganding bahu melapah daging di Masjid Al-Ikhlas, Seksyen 13, Shah Alam hari ini.



Menurut Imam Masjid Al Ikhlas , Ustaz Ashyraf Jazari, “sebanyak 11 ekor lembu telah dikorbankan, disamping 10 ekor kambing turut di lapah untuk di agih-agihkan kepada 500 orang penerima termasuk asnaf di sini, katanya.

Ashraf berkata, “aidiladha menjadi tali jambatan dalam mengukuhkan persaudaraan, kesefahaman dan keharmonian dengan tidak mengira warna kulit, keturunan, bangsa dan kedudukan.

Melaksanakan ibadah korban dapat menebus dosa malah mendapat kedudukan yang mulia di sisi Allah Taala.”

“Disamping itu boleh membentuk peribadi ikhlas,sabar, qana‘ah (bersyukur), belas kasihan dan bantu membantu,”ujarnya.

Sebanyak 120 orang sukarelawan lelaki dan dibantu 30 orang perempuan membantu melicinkan perjalanan program ini secara sistematik agar ianya boleh jadi panduan kepada masjid lain,” katanya kepada Bebas News.

Bagi, Tina Angea, 40, warga Indonesia yang mencari rezeki selama 18 tahun di sini begitu gembira dengan nikmat Allah yang diberikan. Tina berasa gembira menerima agihan ini.


Manakala rakan beliau, Marimar Tina, 41, berkata, “saya begitu teruja bilamana mereka tidak di sisihkan oleh masyarakat setempat apabila dipanggil ke sini. Saya ingin merebus daging ini untuk dibuat sup”. 

Namun berbeza pula bagi warga Bagladesah Mohd Abran, 39, dan rakannya Hafizzur Rahman, 50, akan membawa balik untuk dimakan bersama-sama rakan serumah.

- BebasNews

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Sufian AM, otai kreatif hasilkan buku ‘Panduan Menulis Slogan'

Takungan empangan Kedah mampu bekal air

'Siapa Tutup Lampu' juara Gelanggang Teater II (Kota Seni PJ) 2019 milik KEMUDI